Novo Sapiens

A Novo Sapiens blog a tudomány és a technológia, illetve az általuk gerjesztett társadalmi változások krónikása és elemzője. Azoknak szól, akik közérthető információkra és összefüggésekre vágynak a világot átalakító, felforgató, felbolydító, átható tendenciákról és újdonságokról.

A Novo Sapiens a Facebookon

Friss topikok

Címkék

3D (1) ABB (1) adattudomány (1) adatvizualizáció (1) agresszió (1) agy (1) ágyi poloska (1) agykutatás (3) Albert Einstein (1) Alex Kiessling (1) Alfred Nobel (1) alvás (1) alvás kutatás (1) Amazon.com (1) Amazónia (1) Annus mirabilis (1) antropológia (2) Apple (1) artterápia (1) aszteroida (1) Atlas (1) atomenergia (1) atomfizika (1) autófejlesztés (1) autóipar (3) autós kommunikáció (1) az élet keletkezése (1) a rock története (1) baktériumok (1) Barry Schwartz (1) biodiverzitás (1) bioinformatika (1) biológia (2) BIOPS (1) biotikus ellenállás (1) Boston Dynamics (1) Brazília (1) Colosseum (1) csillagászat (5) csontváz (1) Deloitte Fast 500 (1) dinamit (1) disztópia (1) domain név (1) domain végződés (1) drónok (2) e-kereskedelem (1) e-volo (1) elektromiográfia (1) emberi maradványok (1) emberi memória (1) embiológia (1) EMG (1) energiafegyver (1) energiahordozók (1) érdekesség (1) erdőirtás (1) erdők (1) értelmi képességek (1) érzékelés (1) érzékszervek (1) ESA (1) ESO (1) etológia (1) evolúció (2) exobolygók (2) Facebook (1) facebook (1) fájdalom (1) fegyverek (1) fegyverfejlesztés (1) fegyverzet (1) fekália (1) feketelyuk (1) fekete lyuk (1) felmérés (1) fizika (3) Fizika (1) fogamzásgátlás (1) folyadék dinamika (2) Ford (1) fotó (3) fotomikrográfia (2) fotózás (3) fraktál (1) Francois Englert (1) futurológia (3) galéria (1) garnéla (1) GE (1) genetika (5) geometria (1) George Ellery Hale (1) gesztussal vezérlés (1) gesztus alapú számítástechnika (1) Google (1) Google Glass (1) gyógyítás (1) H1N1 (1) Hadászat (1) haditechnika (1) haditengerészet (1) halál (2) hangszerek (1) heavy metal (1) Higgs-bozon (1) hoax (1) holttest (1) hormonok (1) hulladék (1) humor (1) húrelmélet (1) ICANN (1) idő (1) időutazás (2) időutazók (1) illúzió (1) influenza (1) infografika (1) inFORM (1) internet (2) internetes kereskedelem (1) internet of things (1) invazív fajok (1) ipari internet (1) iPhone (1) Jamais Cascio (1) járműfejlesztés (1) járműipar (1) járványok (1) játék (1) jog (1) jövőkutatás (2) katasztrófák (1) katonai fejlesztések (3) katonai kutatások (1) kavitáció (1) kémia (1) keresőmotor (1) kiberbűnözés (1) kínai orvoslás (1) kinetikus szobrok (1) kísérletek (1) KIT (1) klónozás (1) kognitív számítástechnika (1) kopaszság (1) környezetvédelem (1) kórokozók (1) kozmológia (1) kozmosz (1) közösségi háló (1) közösségi média (2) Kübler-Ross modell (1) különleges járművek (1) kutatás (1) kvantum fizika (1) Lego (1) Leonardo da Vinci (1) letöltés (1) Lise Meitner (1) Livio (1) mágneses memória (1) makett (1) mamut (1) Mandelbrot (1) Mars (1) Marskutatás (1) Mars One (1) matematika (2) mechanika (1) megtermékenyítés (1) méhek (1) Mercedes-Benz (1) mesterséges intelligencia (2) meteoritok (1) meteorológia (2) meteorológiai animáció (1) meteorológiai műhold (1) Michio Kaku (1) mikroelektronika (1) MIT (1) mobilkommunikáció (3) mobiltechnológia (1) mobiltelefon (1) műhold (1) műholdas képalkotás (1) műholdfelvételek (1) Murray Straus (1) művészet (1) MYO (1) Nagy Bumm (1) nanotechnológia (1) NASA (2) NASA/JPL (1) NatGeo (1) nemi szerepek (1) neurológia (2) Nikon Small World (2) Nobel-díj (3) nők (1) nukleáris hulladék (1) nyelvészet (1) oceanográfia (1) okosóra (1) ökoszisztémák (1) okos kütyük (1) oktatás (1) önkéntesek (1) online kereskedelem (1) online viselkedés (1) örvények (1) orvosi informatika (1) orvosi kutatások (10) orvoslás (1) orvostudomány (3) őslények (1) ősleves (1) outsider art (1) paleontológia (2) pandémia (1) párválasztás (1) Peter Higgs (1) Photoshop (1) planetáris kutatás (1) politikatudomány (1) Prinzhorn Gyűjtemény (1) pszichiátria (2) pszichológia (7) pszichoterápia (1) régészet (1) relativitáselmélet (1) repülés (2) repülőgép (1) repülőgép-hordozó (1) részecskék (1) retro (1) Ripsaw (1) robot (2) robotika (2) robotok (3) robotrepülőgép (1) rovarirtás (1) rovarok (1) salakanyag (1) sebészet (1) sertés influenza (1) smartwatch (1) Smithsonian (1) social media (2) sör (1) statisztika (1) sugárzó anyagok (1) supercomputer (1) svájci bicska (1) szaglás (1) szagok (1) számítási felhők (1) számítógépes modellezés (1) számítógép vezérlés (1) személyiségjegyek (1) szemét (1) szennyvíz (1) szex (1) szexológia (1) szexuális kutatások (1) szexualitás (2) szociális média (1) szociálpszichológia (1) szociológia (1) szuperszámítógép (1) találmányok (1) TALOS (2) tanulás (1) társas kapcsolatok (1) technikai evolúció (1) technológiai fejlődés (1) technológiai szingularitás (1) technológia és vállalkozás (1) temetés (1) tengeralattjáró (1) tengerkutatás (1) téridő (1) természet (1) természetfotó (1) természetgyógyászat (1) testi fenyítés (1) testpáncél (1) Theo Jansen (1) tórium (1) tórium meghajtás (1) transzformerek (1) transzhumanizmus (1) Twitter (1) újraélesztés (1) újrahasznosítás (1) Ulric Collette (1) ultrahang (1) univerzum (1) urbanizáció (1) űrkutatás (2) Űrkutatás (1) USGS (1) USS Gerald R. Ford (1) US Army (1) utódnemzés (1) videó (1) videojátékok (1) világvége (1) Viola organista (1) virológia (1) virtuális valóság (1) vírus (1) viselkedés (1) viselkedéskutatás (1) viselkedés kutatás (1) vizualizáció (1) Volocopter (1) vörös óriás (1) Watson (1) webes piac (1) YouTube (1) zene (1) zenetörténet (1) zenetudomány (1) zombik (1) zoológia (1) Címkefelhő

Jövőre már a szalonokban lesz az első repülő autó

2013.11.24. 10:51 Novosapiens

A gyors helyváltoztatás szabadsága az ember régi álma, és függetlenül attól, hogy erre éppen milyen lehetőségei vannak a szamártól az űrhajóig, valószínűleg mindig fennmarad. Már a mesékben is azt kérdezi a táltos paripa a gazdájától, hogy úgy haladjanak-e, mint a szél, vagy mint a gondolat. Ami a szélfokozatot illeti, már sikerült táltosi képességekre szert tennünk, de a felkapcsolásra még egy ideig várni kell. Bár ismerve a technológiai szingularitás esetleges hatásairól szőtt elképzeléseket, nincs kizárva, hogy néhány évtized múltán még az is megtörténhet.

Praktikusan nézve, az emberek szeretnének gyorsan eljutni egyik helyről a másikra. Erre különféle lehetőségeik vannak, de teljes mozgási szabadságot csak akkor kaphatnak, ha cserében lemondanak a sebességük egy részéről, vagy nagyon megnövelik az utazási költségeiket. A repülő autók igyekeznek megteremteni az elfogadható kompromisszumot. A repülő autó 1964-ben még maga volt a sci-fi, amikor Fantomas repülőgéppé átalakuló Cintroën DS-e lenyűgözte a mozilátogatókat. Mára viszont, mintegy 50 esztendővel később eljutottunk odáig, hogy az elképzelés valósággá válik.

terrafugia transition.jpg

Terrafugia Transition

Ilyen lassan? – kérdezné a hatvanas évek technikai optimizmusában fürdőző mozilátogató. Ilyen lassan, s ennek alighanem az a magyarázata, hogy a repülő autóknak kevesebb az előnyök, mint a hátrányuk. Az emberek tömegeinek nincsen szükségük ilyen járművekre, akiknek pedig ige, azok kihajtanak a reptérig, beleülnek a magángépükbe, és boldogan repülnek, ahová csak tetszik. Ahová pedig megérkeznek, ott van taxi vagy bérautó. Mindkettő előre megrendelhető. Ha valaki még ennyi kényelmetlenséget is soknak tart, azt pedig várják a szerencsésebb országokban azok a lakóparkok, amelyeket kifejezetten repülőgéppel közlekedőknek alakítottak ki. A település végén ott a felszállópálya, ahová a házak melletti garázsokból (bocsánat, hangárokból) közvetlenül ki lehet gurulni.

Az MIT-s repülőmérnökök által 2006-ban alapított Terrafugia cég Woburnben, Boston külvárosában fejleszti azokat a járműveket, amelyek ma már minden tekintetben megfelelnek egy közúti közlekedésre alkalmas autótól és egy biztonságos kisrepülőgéptől elvárt minden paraméternek. (A cég a DARPA repülési programjába is bekapcsolódott.) Az első típus (videó a cikk végén), a Transition a (Popular Science értesülése szerint) 2014-ben kerül kereskedelmi forgalomba, s a cég honlapján már előjegyezhető. A várható áráról nincs információ.

A jármű utazósebessége a levegőben 160 kilométer óránként, a hatótávolság 660 kilométer 30 percre elegendő tartalék üzemanyaggal, a felszálláshoz 518 méterre van szüksége, hogy átjusson egy 15 méter magas akadály felett. A hasznos terhelése 227 kilogramm. A fogyasztása repülés közben 18,9 liter óránként, a földön haladva pedig 6,7 liter 100 kilométerenként. A közúti sebessége meghaladja a 100 kilométert óránként. Feltankolás után 87 liter üzemanyagot használhat fel.

terrafugia tf-x.jpg

Terrafugia TF-X

Sokat elárul a kétüléses gép céljáról, hogy a paraméterei között külön feltüntetik, hogy nem kell senki se hangár, se tréler, ellenben van raktere a golffelszereléséhez és a sporttáskákhoz. A gép rendszerei és a 100 lóerős takarékos Rotax motor lehetővé teszik, hogy kedvezőtlen időjárás esetén is használható legyen. Ha mégis valamilyen baj történne, egy sor biztonsági berendezése van (országúti karambol esetére is), de ha a levegőben kerülne szorult helyzetbe, egy beépített ejtőernyőrendszer az egész járművet leereszti a földre.

A Transition 2 méter magas, 2,3 méter széles, 6 méter hosszú a közúton, ha kiereszti a szárnyait, a fesztávja 8 méter. Az utasoknak pedig a kabinban 122 centiméteres vállszélesség áll rendelkezésükre.

A most debütáló golfrepülő típus legalább 10-12 évig szolgálatban marad, mert a következő nemzedék, a helyből felszálló, elektromotoros meghajtással üzemelő, és a Terrafugia ígérete szerint minden képzeletet felülmúló mozgási szabadságot, illetve az autózásnál biztonságosabb közlekedést nyújtó TF-X-et még ennyi időbe telik kifejleszteni.

Ha tetszett, kövesd a Novo Sapiens blogot a Facebookon is.

A bejegyzés trackback címe:

https://novosapiens.blog.hu/api/trackback/id/tr995653417

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

RÖVIDLÁTÓ 2013.11.25. 00:22:08

Asszittem, ez a Széles Gabi bácsi titkos fegyvere.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.11.25. 05:45:34

ez eddig szep, de a malacokat az utanfuton hogyan viszem? Arra is kell motor vagy csak szarny?

Tahó Sandokan 2013.11.25. 06:26:19

Szép szép, de nem kellene előbb a földön megtanulni vezetni? Képzelem azt a káoszt, amit majd a sok marha fog okozni a levegőben.

bioLarzen 2013.11.25. 06:29:18

A Top Gear-ből (is) ismert James May-nek van egy pár epizódos minisorozata, annak egyik epizódjában foglalkozik a közlekedés lehetséges jövőbeli új irányaival - többek között a repülő autóval. Többek között innen is tudható, hogy az "A repülő autó 1964-ben még maga volt a sci-fi" kitétel nem teljesen állja meg a helyét, hisz ekkor már létezett pár perc alatt repülővé átalakítható autó, például az 1949-re kifejlesztett, és később ténylegesen árult, illetve használt aerocar (en.wikipedia.org/wiki/Aerocar). Túl impraktikusnak bizonyult, és marha drága volt, ezért alig pár darabot adtak csak el belőle.

Nos, May elég jól sorrra veszi, miért nem valószínű, hogy a repülő autó jelen pillanatban életképes megoldás lenne. Saját összegzésemben:

1.) túl nagy infrastruktúrát igényelne - hová szállnál le vele például New York közepén?

2.) túl drága technológia, és csak akkor lehetne reálisan bevezetni a forgalomba, ha tömegtermékké válna - arra meg így nincs lehetőség;

3.) - a legütősebb érv: a bürokrácia. Az előbb említett aerocar vezetéséhez ugyanis pölö Amerikában nem kevesebb mint 11 különböző dokumentum, engedély, vizsga stb. szükséges.

Lehet, hogy ezek nem tűnnek túl vaskos érveknek - de szerintem azok.

bio

bioLarzen 2013.11.25. 06:33:08

Hopp, a másik, May által említett korai (1936-os) próbálkozás, a Autoplane majdnem lemaradt :) Az pont a másik irány volt: míg az aerocar tulajdonképpen egy kocsi volt, amire szárnyakat lehetett applikálni, az Autoplane egy "behajtogatható" szárnyú repülő:

en.wikipedia.org/wiki/Autoplane

bio

ÖtletElek 2013.11.25. 13:26:29

ezekkel az összecsukott szárnyakkal sávváltáskor jó lehet a holttérbe tekinteni...

Void Bunkoid 2013.11.25. 16:40:49

Á, úgy látom a hatvanas évekbeli Jetsons-romantika (vagy húszas évekbeli Metropolis-romantika) még mindig nem akar kihalni.

Repülő autó NINCS.

Ez sem autó. Ez egy kisméretű, kompakt repülőgép. Ugyanúgy kell karbantartani, ugyanúgy speckó tárolási körülményeket, és külön le-felszállópályát, repülőteret igényel.

A "repülő autó" definíciójához (egyszerűen kezelhető, kis helyen elférő, kis helyen elindulni-megállni tudó, kis fogyasztású, etc) legközelebb álló dolgot már rég kitalálták, ez a helikopter. A modernebbeket már vezetni sem olyan nehéz.

Igaz, hozzájuk is kell pilótavizsga, meg mindenféle légihatóság engedélye akkor is, ha csak a kert végéből a sarki boltig akarsz elmenni.
süti beállítások módosítása