Novo Sapiens

A Novo Sapiens blog a tudomány és a technológia, illetve az általuk gerjesztett társadalmi változások krónikása és elemzője. Azoknak szól, akik közérthető információkra és összefüggésekre vágynak a világot átalakító, felforgató, felbolydító, átható tendenciákról és újdonságokról.

A Novo Sapiens a Facebookon

Friss topikok

Címkék

3D (1) ABB (1) adattudomány (1) adatvizualizáció (1) agresszió (1) agy (1) ágyi poloska (1) agykutatás (3) Albert Einstein (1) Alex Kiessling (1) Alfred Nobel (1) alvás (1) alvás kutatás (1) Amazon.com (1) Amazónia (1) Annus mirabilis (1) antropológia (2) Apple (1) artterápia (1) aszteroida (1) Atlas (1) atomenergia (1) atomfizika (1) autófejlesztés (1) autóipar (3) autós kommunikáció (1) az élet keletkezése (1) a rock története (1) baktériumok (1) Barry Schwartz (1) biodiverzitás (1) bioinformatika (1) biológia (2) BIOPS (1) biotikus ellenállás (1) Boston Dynamics (1) Brazília (1) Colosseum (1) csillagászat (5) csontváz (1) Deloitte Fast 500 (1) dinamit (1) disztópia (1) domain név (1) domain végződés (1) drónok (2) e-kereskedelem (1) e-volo (1) elektromiográfia (1) emberi maradványok (1) emberi memória (1) embiológia (1) EMG (1) energiafegyver (1) energiahordozók (1) érdekesség (1) erdőirtás (1) erdők (1) értelmi képességek (1) érzékelés (1) érzékszervek (1) ESA (1) ESO (1) etológia (1) evolúció (2) exobolygók (2) facebook (1) Facebook (1) fájdalom (1) fegyverek (1) fegyverfejlesztés (1) fegyverzet (1) fekália (1) feketelyuk (1) fekete lyuk (1) felmérés (1) fizika (3) Fizika (1) fogamzásgátlás (1) folyadék dinamika (2) Ford (1) fotó (3) fotomikrográfia (2) fotózás (3) fraktál (1) Francois Englert (1) futurológia (3) galéria (1) garnéla (1) GE (1) genetika (5) geometria (1) George Ellery Hale (1) gesztussal vezérlés (1) gesztus alapú számítástechnika (1) Google (1) Google Glass (1) gyógyítás (1) H1N1 (1) Hadászat (1) haditechnika (1) haditengerészet (1) halál (2) hangszerek (1) heavy metal (1) Higgs-bozon (1) hoax (1) holttest (1) hormonok (1) hulladék (1) humor (1) húrelmélet (1) ICANN (1) idő (1) időutazás (2) időutazók (1) illúzió (1) influenza (1) infografika (1) inFORM (1) internet (2) internetes kereskedelem (1) internet of things (1) invazív fajok (1) ipari internet (1) iPhone (1) Jamais Cascio (1) járműfejlesztés (1) járműipar (1) járványok (1) játék (1) jog (1) jövőkutatás (2) katasztrófák (1) katonai fejlesztések (3) katonai kutatások (1) kavitáció (1) kémia (1) keresőmotor (1) kiberbűnözés (1) kínai orvoslás (1) kinetikus szobrok (1) kísérletek (1) KIT (1) klónozás (1) kognitív számítástechnika (1) kopaszság (1) környezetvédelem (1) kórokozók (1) kozmológia (1) kozmosz (1) közösségi háló (1) közösségi média (2) Kübler-Ross modell (1) különleges járművek (1) kutatás (1) kvantum fizika (1) Lego (1) Leonardo da Vinci (1) letöltés (1) Lise Meitner (1) Livio (1) mágneses memória (1) makett (1) mamut (1) Mandelbrot (1) Mars (1) Marskutatás (1) Mars One (1) matematika (2) mechanika (1) megtermékenyítés (1) méhek (1) Mercedes-Benz (1) mesterséges intelligencia (2) meteoritok (1) meteorológia (2) meteorológiai animáció (1) meteorológiai műhold (1) Michio Kaku (1) mikroelektronika (1) MIT (1) mobilkommunikáció (3) mobiltechnológia (1) mobiltelefon (1) műhold (1) műholdas képalkotás (1) műholdfelvételek (1) Murray Straus (1) művészet (1) MYO (1) Nagy Bumm (1) nanotechnológia (1) NASA (2) NASA/JPL (1) NatGeo (1) nemi szerepek (1) neurológia (2) Nikon Small World (2) Nobel-díj (3) nők (1) nukleáris hulladék (1) nyelvészet (1) oceanográfia (1) okosóra (1) ökoszisztémák (1) okos kütyük (1) oktatás (1) önkéntesek (1) online kereskedelem (1) online viselkedés (1) örvények (1) orvosi informatika (1) orvosi kutatások (10) orvoslás (1) orvostudomány (3) őslények (1) ősleves (1) outsider art (1) paleontológia (2) pandémia (1) párválasztás (1) Peter Higgs (1) Photoshop (1) planetáris kutatás (1) politikatudomány (1) Prinzhorn Gyűjtemény (1) pszichiátria (2) pszichológia (7) pszichoterápia (1) régészet (1) relativitáselmélet (1) repülés (2) repülőgép (1) repülőgép-hordozó (1) részecskék (1) retro (1) Ripsaw (1) robot (2) robotika (2) robotok (3) robotrepülőgép (1) rovarirtás (1) rovarok (1) salakanyag (1) sebészet (1) sertés influenza (1) smartwatch (1) Smithsonian (1) social media (2) sör (1) statisztika (1) sugárzó anyagok (1) supercomputer (1) svájci bicska (1) szaglás (1) szagok (1) számítási felhők (1) számítógépes modellezés (1) számítógép vezérlés (1) személyiségjegyek (1) szemét (1) szennyvíz (1) szex (1) szexológia (1) szexuális kutatások (1) szexualitás (2) szociális média (1) szociálpszichológia (1) szociológia (1) szuperszámítógép (1) találmányok (1) TALOS (2) tanulás (1) társas kapcsolatok (1) technikai evolúció (1) technológiai fejlődés (1) technológiai szingularitás (1) technológia és vállalkozás (1) temetés (1) tengeralattjáró (1) tengerkutatás (1) téridő (1) természet (1) természetfotó (1) természetgyógyászat (1) testi fenyítés (1) testpáncél (1) Theo Jansen (1) tórium (1) tórium meghajtás (1) transzformerek (1) transzhumanizmus (1) Twitter (1) újraélesztés (1) újrahasznosítás (1) Ulric Collette (1) ultrahang (1) univerzum (1) urbanizáció (1) Űrkutatás (1) űrkutatás (2) USGS (1) USS Gerald R. Ford (1) US Army (1) utódnemzés (1) videó (1) videojátékok (1) világvége (1) Viola organista (1) virológia (1) virtuális valóság (1) vírus (1) viselkedés (1) viselkedéskutatás (1) viselkedés kutatás (1) vizualizáció (1) Volocopter (1) vörös óriás (1) Watson (1) webes piac (1) YouTube (1) zene (1) zenetörténet (1) zenetudomány (1) zombik (1) zoológia (1) Címkefelhő

Ma új korszak kezdődött a haditengerészetben: vízen a USS Gerald R. Ford

2013.11.09. 12:52 Novosapiens

A USS Gerald R. Ford repülőgép-hordozót 2013. november 9-én hivatalosan vízre bocsátották, s ezzel új korszak kezdődött a haditengerészetben, hiszen azóta, hogy a USS Nimitz 1972. május 13-án vízre került (illetve szolgálatba állt 1975. május 5-én) nem volt jelentős változás a nagy hordozók világában. A USS Ford viszont már egy új hajóosztály első képviselője, amely műszaki és hadászati képességeiben (minden valószínűség szerint) messze felülmúl minden eddig épített hadihajót.

Habár az USA haditengerészeténél szokássá vált, hogy korábbi elnökökről nevezik el a hordozóosztály egységeit, de a korszakváltó hajó bizonyosan megfelelő nevet kapott, hiszen Gerald Ford maga is repülőgép-hordozón, a USS Monterey-n szolgált a második világháborúban. A hajó keresztanyja (sponzora, ahogy Amerikában nevezik), a néhai elnök lánya Susan Forrd Bales, aki virginiai Newport Newsban épített hajót hagyományos pezsgőtöréssel avatta fel.

Az úszó monstrum külsőségeiben nem sokban különbözik a Nimitz osztály egységeitől: a 90 ezer tonnás úszó támaszpont 25 emelet magas, 337 méter hosszú, a vízvonalon mért szélessége 41 méter, a  teljes szélessége pedig 76 méter.

kicsiUSSGRF0.jpgA USS Ford repülőfedélzeti képességei elődeihez képest annyit javultak, hogy a repülőgépei 40-nel több bevetést képesek teljesíteni, azaz 220 fel- és leszállást naponta. Az atomreaktorok elektromos kapacitása az eddigiek két és félszerese, ami igen fontos többek között a gőzkatapultokat felváltó, simább indítást lehetővé tévő és kevesebb kopást szenvedő elektromágneses indítóállások működtetéséhez. De újratervezték az irányítóközpontot, azaz a repülő fedélzet fölé magasodó "szigetet",  a hajó fegyverzetét, érzékelőit, a liftrendszereket, a hajókonyhai- és vízkezelő rendszert, a belső kommunikációs rendszert, amely jelentősen felgyorsítja a repülőgépek kezelését. A hajón szolgáló F-35-ösök ugyanis olyanféle telemetriával működnek, mint a Forma-1-es autók, azaz a hordozón helyet foglaló háttérszemélyzet pontosan tudja, hogy miféle karbantartásra van szüksége a visszaérkező gépnek, ami rendkívül felgyorsítja a felkészítést egy következő bevetésre.

E a módszer a hagyományosnál 900 fővel kevesebb legénységet kíván, és 4 milliárd dolláros megtakarítást eredményez a tervezett 50 éves szolgálati idő alatt. A hajó hatékonyságát fokozta, hogy a tervezők a gazdasági környezet változásai miatt rá voltak kényszerítve a takarékos megoldások kidolgozására, amelyeket a hajóosztály második tagjánál – amely John F. Kennedy nevét fogja viselni – szintén érvényesíteni fognak.

„A ’bárka’ építési költségei elérik a 12,5 milliárd dollárt, ami rengeteg pénz, de ebben a hajóosztályban már úgy készítik fel az egységeket, hogy képesek legyenek ember nélküli repülőgépeket üzemeltetni vagy lézervédelemmel tartsák távol a támadókat. Továbbra is ezek maradnak az ország védelmének központi egységei” – villantott fel valamit Thomas Moore, a haditengerészet programigazgatója a Ford-oszály sci-fi-t idéző képességeiből.

USSGRF0.jpg

A hajó építése 2005-ben kezdődött, amikor a Northrop Grumman Newport News-i hajógyárában 15 tonna fémlemezt méretre vágtak. A gerincét 2009-ben fektették le. A Northrop azóta eladta hajóépítési ágazatát a Huntington Ingalls Industriesnek, amely a hajó befejezésén dolgozik. A keresztelő után egy héten belül egy új mólóhoz úsztatják a hajót, ahol tovább folytatódik a felszerelése. Az összes rendszernek a teszteléseket is beleértve 2016 végére működnie kell, hogy a tengerészet birtokba vehesse az 5 hektáros repülőfedélzetet a maga több mint 3 ezer kilométernyi kábelével és 44 ezer nagyteljesítményű lámpájával. És a szép csendben beszerelt ezernyi titkos technológiával, amit azonban nem fognak az orrunkra kötni.

USSGRF2.jpg

USSGRF3.jpg

USSGRF5.jpg

USSGRF4.jpg

USSGRF1.jpg

FORDUSSGRF00.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://novosapiens.blog.hu/api/trackback/id/tr25621868

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása