Ritkán történik meg, hogy egy merőben új járműfajta jelenik meg. A Volocopter, az elektromos meghajtású helyből fel- és leszálló (vertical take-off and landing – VTOL) légiközlekedési eszköz azonban ilyen. Első ránézésre úgy néz ki, mint egy helikopter, de nem rotorok emelik a magasba, hanem 18 darab propeller, amelyet egy kör alakú tartószerkezetre szereltek fel. A német E-volo cég által kifejlesztett légi alkalmatosság nagy előnye, hogy a számos meghajtóelem miatt igen b iztonségos a működése.
A volocoptert az E-Volo 1,2 millió eurós tőkével kezdete el kifejleszteni, amit a Climate-KIC berlini központú német klímaklaszter és a német Seedmatch befektetőgyűjtő platformon közelmúltban futtatott befektetőkampány (crowdfunding) segítségével hoztak össze. A jegyzés már az első két és fél órában 500 ezer eurót hozott. A hagyományos helikoptereknél tisztább, biztonságosabb és egyszerűbb gép sikeresen teljesített a teszteken, s az első próbarepülésén, az úgynevezett szűzrepülésen is sikerrel túljutott, most már elégséges forráshoz jutott a Volocopter projekt a sorozatgyártást előkészítő prototípus legyártásához.
A VC200 típusjelű kétszemélyes gép első tesztrepüléseit a karlsruhei DM Arénában, teljesítette idén november 17-én. Alexander Zosel, az E- Volo ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a világ minden tájáról van érdeklődés a Volocopter iránt.
A fejlesztő csapat véleménye szerint a géppel igen könnyű repülni. A Stuttgarti Egyetem szimulációinak köszönhetően a pilóták már a szűzrepülés előtt tudták, hogy a légi eszköz sokkal nyugodtabban viselkedik, mint egy helikopter. Ráadásul nem is csap akkor zajt. Kifejezetten kellemesen csalódtak a fejlesztők, amikor kiderült, hogy a zajszint alatta marad a prognosztizáltnak.
A Volocopter nagy előnye, hogy a rezgések is kisebbek, mint a helikoptereknél, ami a zajjal együtt sok kényelmetlenséget okoz az utasszállító járatokon, s veszélyes a szerkezeti elemekre is. Mivel a Volocopter szerkezete a kis önsúly érdekében szénszálas kialakítású, nem lehetett laboratóriumban szimulálni a rezgéseket. Végül tökéletesen a terveknek megfelelően működött a szerkezet, s a rezgéseket az elektromos hatóműveket tartó karbongyűrű tökéletesen elnyelte.
A Volocopter 200 legfőbb adatai: utazósebessége legalább 54 csomó, azaz 100 kilométer óránként, repülési magassága 2000 méterig terjed, maximális felszállósúlya 450 kilogramm, repülési ideje egy feltöltéssel több mint egy óra.
Ha tetszett amit olvastál és láttál, s szeretnél rendszeresen tudományos és technikai érdekességekről szóló infiormációkat kapni, úgy kövesd a Novo Sapiens blogot a Facebookon is.