A nagy jachtok (amelyeket gyakran szuper-, mega- és giga jelzőkkel is ellátnak főleg a mérettől függően) különleges, többnyire luxuscélokat szolgáló műtárgyak, amelyek tulajdonosuk (vagy bérlőjük) státuszát hivatottak megmutatni, egyszersmind utasaikat ki is szakítják a hétköznapi valóságból, mintha valamilyen másik csillagrendszer tartozékai lennének különleges berendezésükkel, fényűzésükkel, felszerelésükkel (némelyiken a magától értetődő motorcsónakok és a szinte megszokott helikopterek mellett még tengeralattjáró, sőt rakétaelhárító rendszer is van).
Zaha Hadid, a 63 éves iraki születésű brit koncepcionalista építész, akit munkássága miatt II. Erzsébet lovaggá (illetve úrhölggyé – Dame) ütött, a nagy hamburgi hajóépítő vállalat a ThyssenKrupp csoporthoz tartozó Blohm + Voss megbízásából elkészítette egy egész jachtraj terveit, s emelte éteri magasságokba az úszópalota-designt. Hadid különleges hajói annyiban biztosan nem meghökkentőek, hogy szerves folytatását képezik az építész életművének. (Sok egyéb mellett ő tervezte a londoni olimpiai uszodaközpontot, Cincinnatiban a Rosenthal kortárs művészeti múzeumot, a BMW központi épületét Lipcsében, a Maxxi nemzeti kortárs művészeti központot Rómában, ahogy a dubaji Zájed sejk-hidat is.) A védjegyévé vált számítógéppel kialakított organikus körvonalak, hullámzó formák, folyadékként elnyúló terek, térhálók megjelennek a hajók terveiben is, amelyek tökéletes funkcionalitásuk ellenére rendkívül meghökkentőek, s a szépségnek egy távoli, szokatlan verzióját kínálják, mintha Kubrick Űrodüsszeiajának díszletei volnának.
A görbék királynője, ahogy a Guardian nevezte, hat jachtot tervezett, amelyek közül a legnagyobb a 420 lábas (128 méter hosszú) főhajót öt 295 lábas (90 méteres) kisebb kíséri. A járművek különleges formáinak kialakításához a Blohm + Voss kompozitanyagokat használ. Hadid pontosan fogalmazta meg a tervezéskor megoldandó feladatokat: „Minden jacht egy olyan mesterséges platform, amely egyesíti a speciális hidrodinamikai és szerkezeti követelményeket a legmagasabb szintű kényelemmel, a térbeli minőséggel és a biztonsággal.” Hadid terveit nem mindig könnyű megvalósítani, de az első, legkönnyebben kivitelezhető kísérőjacht (úgy tudni Jazz lesz a neve) hamarosan már épülhet, ami elvezethet a teljes Unique Circle flotilla megvalósításához. Hogy a hamburgi hajóépítők miféle feladattal állnak szemben, arra az alábbi képek némi betekintést adnak.
A képek forrása: Zaha Hadid Architects