Ma a világon több mint egymilliárd autó közlekedik, s ehhez közvetlenül vagy közvetve sok ezermilliárd dollár értékű anyagi forrásra, időráfordításra és emberi munkára van szükség, s ráadásul e járművek hatalmas mennyiségű káros anyagot bocsátnak ki a környezetbe. Micsoda előrelépést hozhatna, ha a kocsik meghajtásához mindössze 8 gramm üzemanyagra volna szükség évszázadonként.
A Cadillac World Thorium Fuel Concept Car. Megosztó elképzelés
A connecticuti Laser Power Systems (LPS) egy olyan új módszert fejleszt az autók meghajtására, amely az egyik legnagyobb fajsúlyú ismert anyag, a tórium felhasználásán alapul, mivel abban megvan a potenciál, hogy hatalmas mennyiségű hőt fejlesszenek vele. A cég azzal kísérletezik, hogy kis mennyiségű tórium felhasználásával lézerforrást hoz létre, amely felmelegíti a vizet, s gőzt és elektromosságot termel egy mini turbinával – írja az Industry Tap.
A jelenlegi motor modellek súlya 500 font (227 kilogramm), így könnyen beszerelhetők a hagyományos tervezésű járművekbe. Charles Stevens, az LPS vezérigazgatója szerint, egy gramm általuk alkalmazott hajtóanyag anyag több energiát hordoz, mint 28 ezer liter benzin, és 8 gramm elég lenne egy tipikus autó meghajtására egy évszázadon keresztül.
A Cadillac World Thorium Fuel Concept Car meghajtási vázlata. Ellentmondásos jövőkép
Az ötletet, hogy (mellesleg erősen radioaktív) tóriumot használjanak a járművek hajtására nem új. Loren Kulesus már 2009-ben előállt a Cadillac World Thorium Fuel Concept Car, azaz a Cadillac tórium meghajtású koncepció autó elképzelésével. (Az autós újságírók, például a BBC híresen éles nyelvű Top Gear stábja ezt akkor nem vette túl komolyan.) Az LPS azonban ezt a technológiát fejleszti tovább, hogy a tóriummeghajtás tömegtermék lehessen.
Robert Hargraves, a Dartmouth College fizikusa, a tórium széleskörű felhasználásának egyik szószólója, kifejtette, hogy az alacsony vagy nulla szén-dioxid kibocsátású energiaforrásoknak olcsóbbaknak kell lenniük a szénnél, különben nem lesznek képesek kiszorítani a fosszilis üzemanyagokat. A világ energiafogyasztásának a 20 százalékáért az Egyesült Államok felel. De ha az USA ezt nullára is redukálná, a kibocsátás 80 százaléka még mindig megmaradna, azaz ezt a problémát csak globálisan lehet megoldani – vélekedik Hargraves. A fizikus merész ötleteket tart szükségesnek, mert a szén-dioxid kibocsátásának növekedése úgy tűnik, hogy minden határon túllép, s ez komoly pesszimizmusra ad okot. Mások persze a radioaktív anyag felhasználása miatt aggódnak, s ha meg is valósulhatna a vele hajtott motor, még mindig számos biztonsági és műszaki problémát kellene megoldani, ami megakadályozhatja az elterjedését. Persze a sugárszennyezés miatti szorongás erősen csökkenhetne az autótulajdonosok körében, ha kiderülne, hogy a kocsijukkal soha többé nem kell benzinkútra, vagy akkufeltöltő állomásra menniük.