Hogyan lehet keresztül sétálni a 3D-s virtuális valóságon, miközben egy helyben tartózkodunk? A Bécsi Műszaki Egyetem hallgatói megoldották ezt a problémát, amikor létrehoztak egy forradalmi eszközt, a Virtualizert.
Az eddigi, már kereskedelmi forgalomban kapható 3D-s sisakokba szerelt eszközök ugyan valós térérzetet keltettek, de nem lehetett velük a természeteshez hasonlóan barangolni a virtuális világban. A bécsi kutatók által épített Virtualizer túllép ezen a gondon – álltja a Science Daily.
Az eszköz egy felhasználóra rögzített öv, egy tartókeret és egy kis súrlódású felületet segítségével, amelyre a láb helyeződik érzékelőkön át számítógépbe táplálja a mozgási adatokat, s a komputer ezeknek megfelelően hozza létre a virtuális teret. A csapat reméli, hogy a Virtualizer 2014-ben piacra léphet.
Tuncay Cakmak , a bécsi műegyetem hallgatója azzal az ötlettel állt elő, hogy egy nagyon sima felületen szinte természetes gyalogos mozgások lehetségesek anélkül, hogy valójában megváltoztatná az ember a helyzetét. Más hallgatókkal, köztük a virtuális valóság szakértőjével, Hannes Kaufmannal együtt aztán ki is fejlesztették a Virtualizert, amelyet állítólag kis gyakorlás után már tökéletesen lehet használni.
Az eszköz szabványos 3D sisakkal használható, amely a felhasználó látószögét érzékelve elé vetíti a térhatású képeket. Ez független a lábmozgástól, amely vihet egy irányba, míg a szemek más irányba tekintenek. A joystickkel vagy más eszközzel irányított virtuális valóságban ellentmondás állhat be a látható világ és a test egyéb mozgásai között. Sok ember ilyen helyzetben rosszul érzi magát, amit kiberbetegségnek hívnak – fejtette ki Tuncay Cakmak. A Virtualizerben azonban a megjelenített látvány és a mozgás összhangban van. Ez lehetővé teszi, hogy a professzionális felhasználók mellett akár a nappali szobákban szórakoztató eszközként is megjelenjen. Talán már jövőre.