Novo Sapiens

A Novo Sapiens blog a tudomány és a technológia, illetve az általuk gerjesztett társadalmi változások krónikása és elemzője. Azoknak szól, akik közérthető információkra és összefüggésekre vágynak a világot átalakító, felforgató, felbolydító, átható tendenciákról és újdonságokról.

A Novo Sapiens a Facebookon

Friss topikok

Címkék

3D (1) ABB (1) adattudomány (1) adatvizualizáció (1) agresszió (1) agy (1) ágyi poloska (1) agykutatás (3) Albert Einstein (1) Alex Kiessling (1) Alfred Nobel (1) alvás (1) alvás kutatás (1) Amazon.com (1) Amazónia (1) Annus mirabilis (1) antropológia (2) Apple (1) artterápia (1) aszteroida (1) Atlas (1) atomenergia (1) atomfizika (1) autófejlesztés (1) autóipar (3) autós kommunikáció (1) az élet keletkezése (1) a rock története (1) baktériumok (1) Barry Schwartz (1) biodiverzitás (1) bioinformatika (1) biológia (2) BIOPS (1) biotikus ellenállás (1) Boston Dynamics (1) Brazília (1) Colosseum (1) csillagászat (5) csontváz (1) Deloitte Fast 500 (1) dinamit (1) disztópia (1) domain név (1) domain végződés (1) drónok (2) e-kereskedelem (1) e-volo (1) elektromiográfia (1) emberi maradványok (1) emberi memória (1) embiológia (1) EMG (1) energiafegyver (1) energiahordozók (1) érdekesség (1) erdőirtás (1) erdők (1) értelmi képességek (1) érzékelés (1) érzékszervek (1) ESA (1) ESO (1) etológia (1) evolúció (2) exobolygók (2) Facebook (1) facebook (1) fájdalom (1) fegyverek (1) fegyverfejlesztés (1) fegyverzet (1) fekália (1) feketelyuk (1) fekete lyuk (1) felmérés (1) fizika (3) Fizika (1) fogamzásgátlás (1) folyadék dinamika (2) Ford (1) fotó (3) fotomikrográfia (2) fotózás (3) fraktál (1) Francois Englert (1) futurológia (3) galéria (1) garnéla (1) GE (1) genetika (5) geometria (1) George Ellery Hale (1) gesztussal vezérlés (1) gesztus alapú számítástechnika (1) Google (1) Google Glass (1) gyógyítás (1) H1N1 (1) Hadászat (1) haditechnika (1) haditengerészet (1) halál (2) hangszerek (1) heavy metal (1) Higgs-bozon (1) hoax (1) holttest (1) hormonok (1) hulladék (1) humor (1) húrelmélet (1) ICANN (1) idő (1) időutazás (2) időutazók (1) illúzió (1) influenza (1) infografika (1) inFORM (1) internet (2) internetes kereskedelem (1) internet of things (1) invazív fajok (1) ipari internet (1) iPhone (1) Jamais Cascio (1) járműfejlesztés (1) járműipar (1) járványok (1) játék (1) jog (1) jövőkutatás (2) katasztrófák (1) katonai fejlesztések (3) katonai kutatások (1) kavitáció (1) kémia (1) keresőmotor (1) kiberbűnözés (1) kínai orvoslás (1) kinetikus szobrok (1) kísérletek (1) KIT (1) klónozás (1) kognitív számítástechnika (1) kopaszság (1) környezetvédelem (1) kórokozók (1) kozmológia (1) kozmosz (1) közösségi háló (1) közösségi média (2) Kübler-Ross modell (1) különleges járművek (1) kutatás (1) kvantum fizika (1) Lego (1) Leonardo da Vinci (1) letöltés (1) Lise Meitner (1) Livio (1) mágneses memória (1) makett (1) mamut (1) Mandelbrot (1) Mars (1) Marskutatás (1) Mars One (1) matematika (2) mechanika (1) megtermékenyítés (1) méhek (1) Mercedes-Benz (1) mesterséges intelligencia (2) meteoritok (1) meteorológia (2) meteorológiai animáció (1) meteorológiai műhold (1) Michio Kaku (1) mikroelektronika (1) MIT (1) mobilkommunikáció (3) mobiltechnológia (1) mobiltelefon (1) műhold (1) műholdas képalkotás (1) műholdfelvételek (1) Murray Straus (1) művészet (1) MYO (1) Nagy Bumm (1) nanotechnológia (1) NASA (2) NASA/JPL (1) NatGeo (1) nemi szerepek (1) neurológia (2) Nikon Small World (2) Nobel-díj (3) nők (1) nukleáris hulladék (1) nyelvészet (1) oceanográfia (1) okosóra (1) ökoszisztémák (1) okos kütyük (1) oktatás (1) önkéntesek (1) online kereskedelem (1) online viselkedés (1) örvények (1) orvosi informatika (1) orvosi kutatások (10) orvoslás (1) orvostudomány (3) őslények (1) ősleves (1) outsider art (1) paleontológia (2) pandémia (1) párválasztás (1) Peter Higgs (1) Photoshop (1) planetáris kutatás (1) politikatudomány (1) Prinzhorn Gyűjtemény (1) pszichiátria (2) pszichológia (7) pszichoterápia (1) régészet (1) relativitáselmélet (1) repülés (2) repülőgép (1) repülőgép-hordozó (1) részecskék (1) retro (1) Ripsaw (1) robot (2) robotika (2) robotok (3) robotrepülőgép (1) rovarirtás (1) rovarok (1) salakanyag (1) sebészet (1) sertés influenza (1) smartwatch (1) Smithsonian (1) social media (2) sör (1) statisztika (1) sugárzó anyagok (1) supercomputer (1) svájci bicska (1) szaglás (1) szagok (1) számítási felhők (1) számítógépes modellezés (1) számítógép vezérlés (1) személyiségjegyek (1) szemét (1) szennyvíz (1) szex (1) szexológia (1) szexuális kutatások (1) szexualitás (2) szociális média (1) szociálpszichológia (1) szociológia (1) szuperszámítógép (1) találmányok (1) TALOS (2) tanulás (1) társas kapcsolatok (1) technikai evolúció (1) technológiai fejlődés (1) technológiai szingularitás (1) technológia és vállalkozás (1) temetés (1) tengeralattjáró (1) tengerkutatás (1) téridő (1) természet (1) természetfotó (1) természetgyógyászat (1) testi fenyítés (1) testpáncél (1) Theo Jansen (1) tórium (1) tórium meghajtás (1) transzformerek (1) transzhumanizmus (1) Twitter (1) újraélesztés (1) újrahasznosítás (1) Ulric Collette (1) ultrahang (1) univerzum (1) urbanizáció (1) űrkutatás (2) Űrkutatás (1) USGS (1) USS Gerald R. Ford (1) US Army (1) utódnemzés (1) videó (1) videojátékok (1) világvége (1) Viola organista (1) virológia (1) virtuális valóság (1) vírus (1) viselkedés (1) viselkedéskutatás (1) viselkedés kutatás (1) vizualizáció (1) Volocopter (1) vörös óriás (1) Watson (1) webes piac (1) YouTube (1) zene (1) zenetörténet (1) zenetudomány (1) zombik (1) zoológia (1) Címkefelhő

Még rejtély, hogy hová tart az ötmilliárd dolláros Orion űrhajó

2013.10.22. 21:20 Novosapiens

A NASA a nyugdíjba küldött űrsiklók cseréjére közel 10 éve fejleszti új űrhajóját, de még senki sem tudja, hogy mi lesz belőle – írta a BBC tudósítása az Orion-projektről. A brit közszolgálati médium által megszólaltatott Josh Hopkins, a Lockheed Martin stratégiai ötletgazdája – hivatalosan Space Exploration Architect, űrkutatási építész – egyenesen megfontolná, hogy a programot cseréljék le egy másikra. Ő ugyan az emberes űrkutatásra fókuszál, de az is a feladatai közé tartozik, hogy a robotűrhajózás fejlesztésével is foglalkozzon. Úgy véli, hogy a 2004 óta működő Orion-programról valójában senki sem tudja, hogy micsoda, pedig már elköltöttek rá ötmilliárd dollárt.

orion4.jpg

Az Orion egy túlméretezett Apolló kapszulára hasonlít, amely négyfős személyzet szállítására alkalmas, akár hosszú távú űrutazásokon is. Habár a program az egyik leghosszabb fejlesztési időt tudhatja maga mögött, de végül lassan összeállni látszik. Az első működő prototípust már építi a Lockheed Martin, a tesztelés hamarosan az intenzív periódusába lép, s az első ember nélküli fellövésre már a jövő év vége előtt sor kerülhet.

Amikor az Orion programot elindították még az volt a tervekben, hogy az új űrjárművel visszatérnek a Holdra. Mára azonban a Hold vagy egy (még ki nem jelölt) aszteroida valószínűleg kiesett a célpontok közül. Az Oriont ki lehet küldeni a mélyűrbe vagy egyszerűen az ISS űrállomás ellátásához is felhasználható. Azaz pillanatnyilag keresik az űrhajó küldetését.

orioin3.jpg

Hopkins szerint a programnak van néhány hátránya, de vannak előnyei is, mert az űrhajó igen rugalmasan használható, és sok lehetőséget kínál. Szerinte igen innovatív elképzelések megvalósítására van lehetőség. Például Hold körüli pályára állva holdjárókat vezérelve olyan részletesen fel lehetne térképezni az égitest tőlünk távolabbra eső oldalát, mint soha korábban.

Ötvözni az emberi felfedezés hasznát a kényelemmel, a biztonsággal és a robotika gazdaságosságával egy lenyűgöző ötlet. Ez lényegesen egyszerűbb, olcsóbb és biztonságosabb, mint embereket küldeni a Hold felszínére. Az orbitális pályán leparkolt Orion kapszulából az űrhajósok úgy működtethetik a robotokat, mint a távirányítható autókat, és a döntéseket valós időben hozhatják. Chris Cassidy, a NASA űrhajósa nemrég tesztelte az elméletet, és sikeresen ellenőrzése alatt tartott egy rovert a Földön szimulált holdfelszínen az ISS űrállomásról.

orion2.jpg

Rick Linnehan és Mike Foreman a szimuláció oktató Juan Garriga (középen) társáságban felkészül az Orion űrhajó makettjében végrehajtandó első tesztre a Johnson Űrközpontban.

Ez egy másik játék, mint például a marsjárók esetében, mert ott több száz ember is részt vehet a döntéshozatalban. Itt csak pár űrhajós lesz, akinek valós idejű döntéseket kell hozni. Valahogy úgy, mint egy robot tengeralattjáró vagy egy drón esetében. Ugyan a Föld és a Hold között az utasítást hordozó rádiójeleknek mindössze két másodpercre van szükségük, hogy megjárják a távolságot oda és vissza (a szovjet holdjárműveket így irányították jó 40 éve), de itt gyakorolni lehetne a Marsra. Hopkins szerint a roverek real-time irányítása valósággal forradalmasítaná a Mars-kutatást. Az űrhajósok ugyanis vagy orbitális pályáról vagy a két apró hold (Phobos és Deimos) egyikére leszállva irányíthatnák a bolygó felszínén dolgozó robotot. Ezzel igen felgyorsulhatna a kutatás, hiszen már nem kellene kalkulálni a nagy kommunikációs időveszteséggel, s egy profi geológus azonnal kiadhatná az optimális parancsot. A mindössze 15 kilométer átmérőjű Phobosnak például alig van gravitációja, ezért nem pazarolnának sok energiát a landolásra és a felszállásra. Illetve a hold árnyékot adhatna a kozmikus sugárzás egy része elől – véli Hopkins.

Most, hogy meglesz a komoly feladatok végrehajtására alkalmas űrhajó, a NASA meg kell, hogy jelölje azt a célt, például a Phobosra való leszállást, ami felserkenti a nagyközönség képzeletét is. Ezért gondolja Hopkins, hogy az eredeti és soha ki nem kristályosodott elképzelések helyére egy új missziót kell állítani.

Orion1.jpg

Rick Linnehan és Mike Foreman az Orion űrhajó makettjében tesztelik az irányítóeszközöket a Johnson Űrközpontban.

Közben a NASA asztronautái pár hete megkezdték a gyakorlást a houstoni Johnson Űrközpontban az Orion űrhajó pontos másán. Az űrhajósok korábban az űrsiklók szimulátorain gyakorlatoztak, de ennek már nem maradt értelme, így ezeket az eszközöket is leállították. Az Orion szimulátorán pillanatnyilag azokat a helyzeteket és forgatókönyveket igyekeznek biztonságos körülmények között gyakorolni (mind az asztronauták, mind a földi személyzet), amelyek a mélyűrben adódhatnak.

A fejlettebb technológia egyszerűbb kezelhetőséget eredményezett, mint az űrsiklók esetében, ahol tíz képernyőt és több mint 1200 kapcsolót, lámpát és műszert kellett figyelni. No és eljárások százait kellett követni kinyomtatott papírlapokról. Az Orionnak csak három képernyője, mert a folyamatok java automatizált. De még sok dolog hiányzik az úrhajóból, például a hardver egy része is. A fejlesztéshez, egy jobb űrhajó kialakításához a mostani tesztelések sokat tehetnek hozzá.

Azt már tudják, hogy a kapszula nyolc perc alatt jut ki az űrbe, és a kezelőszerveket úgy kell megtervezni, hogy ha rosszra fordulnának a dolgok (normálisan majd minden automatizált) a személyzet a lehető leggyorsabban beavatkozhasson.

Ma még senki sem tudja, hogy az Orion hogyan és hová is fog repülni. A NASA hivatalos álláspontja szerint az első emberes repülés 2021-ben lesz, s egy aszteroidára fognak landolni. Ez készítené elő a későbbi Mars-expedíciót. De Hopkins véleményét ismerve talán egy korábbi és közelebbi célt vesznek előre a döntéshozók. Az Orion űrhajó a jelenlegi elképzelések szerint 40 évig marad szolgálatban.

A bejegyzés trackback címe:

https://novosapiens.blog.hu/api/trackback/id/tr95593041

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Transylvanianmixedgrill 2013.10.24. 11:36:24

Amikor először láttam ezt az Orion koncepciót, azt hittem ez valami kamu, valami vicc. De nem.
Az amcsik nem viccelenek: évtizedeket töltöttek el azzal, hogy kapszula formájú lélekvesztők helyet kifejlesszék az űrsiklót. Aztán most évtizedeket fejlesztenek, hogy újra feltalálják a kapszula alakú lélekvesztőt.
Tényleg nem értem, hogy mit akar a NASA. Vagy arról lehet szó, hogy az emberes küldetéseket teljesen el akarja tüntetni, ezért aztán nem pazarolja a pénzt holmi újgenerációs űrsiklókra, hiszen mondjuk egy 10-15 múlva már úgyse lenne rá szükség, átmenetileg jó lesz ez a faék egyszerűségű űrkapszula technológia, minek ide a fejlesztés. Vagy pedig az Orion egy szándékosan átmeneti megoldás, és a háttérben gőzerővel folynak egy új típusú, az űrsiklót jóval meghaladó űrhajó kifejlesztésére, és ezért ez a faék átmeneti megoldás.
Bárhonnan is nézzük, az USA nem engedheti meg magának azt, hogy azt sugározza, megállt a fejlődés az emberes űrkutatáshoz használt eszközökben. Az ORIONt és a hozzá hasonló űrkapszulás lélekvesztőket záros határidőn belül a múzeumokba kell küldeni.

Urfang 2013.10.24. 12:52:29

@Transylvanianmixedgrill:

Azon túl, hogy az Apollo hajóknak és ezeknek is kapszula formájuk van, egyéb azonosságot nem nagyon lehet találni rajtuk. Az Apollonak például gyengébb processzora volt mint a telefonomnak, nyilvánvaló, hogy az Orion teljesen át van tervezve, sokkal automatizáltabb, biztonságosabb, és gazdaságosabb. A gazdaságossághoz pedig jobb ez a forma, különben nem tértek volna vissza hozzá az űrsiklók után.

Mikó? 2013.10.24. 13:13:04

Űrkutatási építész :D ez mégis hogy sikerült? google translate?

G.reg 2013.10.24. 14:09:50

...és mi van, ha van alapja annak a képzelgésnek, hogy ezek "valamit" találtak odafent, amitől kurvára beszartak?!... bennem is gyanakvást kelt, higy az űrsiklós repűlés után miért jön újra a konzervdoboz, amikor a magán űrcégek is "repülő-formához hasonló" koncepciókbab gondolkodnak. Ha valakiknek számít a pénz, akkor a magáncégeknek biztos... Sajnos itt is a pokitikáé a végső szó, az pedig mindent elront: tudományt, sportot, közéletet!

Transylvanianmixedgrill 2013.10.24. 15:36:11

@Urfang:

Lehet ennek ezerszer akkora a processzora, de hát akkor is csak egy fúvókákkal irányított lélekevesztő kapszula. (Nézd meg a Gravitáció című filmet, mit is jelent egy ilyen eszköznek az irányítása a gyakorlatban, testközelből...) Lehet, hogy a mai kerékpárok ezerszer könnyebbek és korszerűbb anyagokból készülnek, na de hát a kerékpárt még mindig ember tekeri és mégis csak egy szaros kerékpár! Szóval ennyi volt a NASA-nál az innováció? 2013-ban eljutottunk odáig, hogy rakétákkal fellövünk kapszulákat, amelyek a g
gravitációra hagyatkozva ejtőernyővel érkeznek vissza? Ez lenne a nagy vajúdás eredménye, ezek az egerek?
Hol vannak az üzemanyagot magukkal vivő, többször felhasználható, rakétatechnológia nélkül működő projektek? Hol vannak az alternatív hajtóművek? Ennyire futotta, felturbózott Apollo kapszulákra? Ez számomra olyan csalódás és visszaesés, mintha holnap a Mercedes nekiállna kerékpárokat gyártani, és úgy tenne, mintha az autó nevű eszköz soha nem is létezett volna, sőt még verné is a mellét, mekkorát lépett előre!

colonel Tigh 2013.10.24. 17:48:50

@Transylvanianmixedgrill: Az úrsikló odafönt egy ugyanolyan fúvókákkal irányított lélekvesztő, a Gravityvel meg nem tudom mit akarsz bizonyítani. Sőt, az űrsikló egy sokkal nagyobb veszélynek kitett űreszköz, mivel az Orion végül is csak egy modul, a parancsnoki egység. Nyilván ha a Marsra mennek vele, akkor nem ezzel az egy szál kis kapszulában fognak ücsörögni oda-vissza. Modul rendszerű, aminek az Orion a parancsnoki modulja. Ha láttad a Mars mentőexpedíciót -ami nyilván nem valóságos- de valahogy úgy kell elképzelni, modulokat kapcsolnak majd hozzá. A shuttle egy csodálatos szerkezet volt, csak épp már a kezdetektől nem hozta az elvárásokat: újrafelhasználhatóság (ok, végül is az volt, de milyen költségen, és milyen időközzel), elérhető magasság

Novosapiens 2013.10.24. 18:49:24

@Mikó?: Ha volnál szíves lefordítani a space exploration architect kifejezést jól magyarra, szívesen kicserélném, és meg is köszönném:) NS

A 9. utas 2013.11.05. 16:50:07

@Novosapiens: architect kb. mérnököt jelent.

Novosapiens 2013.11.05. 19:28:58

@A 9. utas: Az architect valóban valószínűleg mérnök, de nem feltétlenül. Sohasem használják a kifejezést az "engineer" értelemben, mert az architect műszaki stratégiai kérdésekkel, koncepciókkal foglalkozó szakember. Kicsit mérnök, kicsit rendszertervező, kicsit közgazdász, kicsit informatikus, kicsit orvos, kicsit biológus, kicsit jogász stb. Azaz egy olyan pasas, aki képes befogadni vagy összerakni egy elméleti koncepciót, azt képes megvalósítható formára lefordítani és a magvalósítást alkalmasint felügyelni. Ezért ezt a funkciót éppen ezért olyan nehéz lefordítani magyarra, mint pl. a "product hero"-t, vagy a kiadóvállalatoknál a publishert, s más nálunk kevésbé ismert beosztásokat, amelyek ránézésre jelentenek valamit, de nem azt, amit a szavak formája alapján gondolnánk. Szóval az architect egy olyan mérnök, aki egész rendszerek felépítéséért felel a gondolati alapoktól kezdve. Stratégiai feladatai vannak, amelyeknek hosszú távú hatásai vannak. Az űrhajózásnál nem akadtam rá pontosan a munkakör leírására, de pl. az ICT iparban így működik: en.wikipedia.org/wiki/Chief_technology_officer De igaz, valószínűleg egy mérnökből lesz legnagyobb valószínűséggel architect az űrhajózásban is.

Novosapiens 2013.11.05. 19:36:24

@A 9. utas: Most találtam egy eléggé idevágó munkaköri leírást a Northrop Grumman űrhajózásban erősen érdekelt cégnél. Íme: ngc.taleo.net/careersection/ngc_pro/jobdetail.ftl?lang=en&job=298446

A 9. utas 2013.11.05. 21:00:47

@Novosapiens: én csak onnan tippeltem, hogy sok hirdetésben látok "software architect" munkakört. Szoftveres területen meg elég ritka, hogy építészmérnökre lenne szükség.
Jobb kifejezést meg nem igazán tudnék erre az esetre. Az építész nagyon nem jó. :)
süti beállítások módosítása