A Super Mario 64 videojáték megnöveli azokat az agyi régiókat, amelyek a térbeli tájékozódásért, a memória képződésért, a stratégiai tervezésért és a finom motoros készségekért felelősek – állítja a Max Planck Intézet és a Charité Orvostudományi Egyetem tanulmánya. A videojáték hasznos lehet a pszichiátriai betegségeknél alkalmazott terápiás beavatkozásoknál is.
A következtetéseket egy berlini kísérlet alapján vonták le, amelyben egy 23 tagú (24 éves átlagos életkorú) csoportot arra kértek, hogy a hordozható Nintendo XXL konzolon két hónapon át minden nap 30 percet játszanak a Super Mario 64-gyel. Az említett agyi régiókban a szürkeállomány tömege jelentősen megnövekedett a teszt ideje alatt – közölték a kutatók a Molecular Psychiatry szaklapban.
A kontroll csoporttal összehasonlítva a játékban résztvevőket MRI mérések alapján kiderült, hogy a videojáték növeli a szürke állományt a jobb hippocampusban, a jobb prefrontális kéregben és a kisagyban.
Ezek az agyi régiók olyan funkciókért felelősek, mint a térbeli tájékozódás, a memória kialakulása, a stratégiai tervezés és a finom motoros készségek. Ezek a változások annál hangsúlyosabbak, minél inkább gyakorolták a videojátékot a résztvevők. Míg a korábbi vizsgálatok azt mutatták, hogy a videojátékosok agyi szerkezetében eltérések keletkeznek, a mostani tanulmány pedig azt tudta bizonyítani, hogy közvetlen okozati összefüggés van videojáték és az agy térfogati növekedése között.
„Ez azt bizonyítja, hogy bizonyos agyi régiók képezhetők a videojátékok segítségével” – mondta a kutatás vezetője, Simone Kühn, a Max Planck Intézet tudományos főmunkatársa.
A kutatók azt vélelmezik, hogy a videojátékok terápiásán hasznosak lehetnek a mentális zavarok kezelésében, olyan esetekben, amikor az agyi régiók átalakultak vagy lecsökkent a méretük. Így eredmények remélhetők a skizofrénia, a poszt traumás stressz szindróma és a neurodegeneratív betegségek, így az Alzheimer-típusú demencia kezelésénél is.
„Sok beteg sokkal könnyebben elfogadja videojátékokat, mint más orvosi beavatkozásokat” – jelentette ki Jürgen Gallinat, a Charité Orvostudományi Egyetem St. Hedwig kórházának pszichiátere, a tanulmány társszerzője.
A videojátékok hatásának vizsgálata a poszttraumás stressz szindróma kezelésére jelenleg már folyamatban van, de további tanulmányok indítását tervezik a videojátékok orvosi célú felhasználásának megalapozására a mentális egészségügyi problémák kezelésében.